2010


Старата година изтича неумолимо и бързо през пръстите ми – би било леко тъжно, ако заедно с това го нямаше светлото очакване на новата година, с новите обещания, надежди и сбъдващи се мечти. Традиционно това е моментът за равносметки – този път ще направя моя поглед към 2010 „на глас“ тук в блога.

На първо място ми се иска да благодаря на всички вас – повече от 500 майки – които през 2010 г ми оказахте доверие да работя с вас и вашите бебета наживо, по телефона, с мейли или тук, в блога.  Радвам се, че имах възможност да ви придружавам по (една малка) част от пътя, който сте поели с вашите съкровища – и съм щастлива, че ме направихте съпричастна не само с трудностите, но и с радостните моменти 🙂

С някои от вас сме се чували или сме си писали само веднъж-дваж и това е било достатъчно. С други станахме приятелки покрай това, че с месеци ежедневно споделяхме грижите и радостите.

Благодарна съм за чудесата, на които бях свидетел покрай вас и вашите преживявания и които отново и отново доказват, че няма граници за куража, търпението, желанието и упоритостта, на които е способна всяка майка, когато става въпрос за детето й.

Лично за мен самата и за пътя ми като консултант по кърмене също имаше много осъществени мечти.

На първо място съм горда и щастлива, че през юли 2010 стана факт Национална асоциация „Подкрепа за кърмене“. Макар че заедно с останалите консултанти още от 2006 г наред с работата с майките и бебетата  работим и в посока създаване на национална българска организация за помощ и подкрепа за кърмещите майки, ни отне 4 години да стигнем до този момент. Асоциацията е създадена изцяло по наш почин, въз основа на това, което пряката ни работа с майки и бебета през последните 4 години ни научи, че работи най-добре в нашите условия тук и сега – и съм изключително горда от това, че съм част от нейното начало.

Щастлива съм и от това, че вече 4 години имам привилегията да работя  заедно с д-р Анета Попиванова, която стана председател на асоциацията. Тя е един от онези хора, които срещаш почти случайно, но животът ти след това повече никога не е същият…

Заедно с д-р Попиванова споделяме още една гордост – от това, че сме част от пътя на всеки начинаещ доброволен консултант по кърмене към Асоциацията. От 2008 г насам двете заедно водим обученията за доброволни консултанти по кърмене в страната. Радост и привилегия е да работим с всички вас, любознателни, будни и прекрасни девойки, които помагате не само на майките и децата, но и на нас. Не само за това помощ да достигне до повече майки и бебета, но и за да запазваме ентусиазъм, вяра и желание да продължаваме да се борим. Когато съм обезсърчена и потисната и когато ми минават мисли просто да се откажа, вие и скъпоценните ми майки и бебета сте тези, които отново ми връщат енергията и волята 🙂

Щастлива съм и от признанието, което работата ни получи през 2010 г. Обичайно за една година правим само едно обучение за консултанти – тази година обаче интересът беше толкова голям, че още през септември започнахме ново обучение във Варна, което показа изненадващ и неочакван резултат. Нивото на обучението е такова, че привлече огромен интерес сред медицинската общност и половината от 100-те участници са медицински лица (акушерки, лекари, фармацевти, физиотерапевти…). Майките-доброволки продължават да са една все така незаменима и голяма част от ентусиастите – и достойно доказват, че доброволците не само могат, а е и изключително важно да работят рамо до рамо с медицинските лица, за да се осигурява пълноценна грижа за майката и детето.

Изключително важно признание за мен беше и това, че Международният борд на екзаминаторите на консултантите по кърмене (IBLCE) прецени, че обучението и работата ми, осъществени изцяло на родна почва и в българска национална организация, отговарят на най-добрите световни практики и ми дават правото да се явя на изпитите за сертифициран от международен борд консултант по кърмене (International Board Certified Lactation Consultant – IBCLC). Титлата IBCLC е това, което си пожелавам да е резултатът от изпитите през юли 2011 – чака ме още доста работа и учене, но чудесно знам какво знам и мога и нямам съмнения дали ще се справя 🙂

През 2010 г имах възможност да преживея две важни за мен събития. Първото беше участието ми в международна конференция по кърмене (макар и онлайн, преживяването беше изключително мотивиращо и ентусиазиращо) .

Другото беше първият семинар за продължаващо обучение за консултантите по кърмене в България, което организирахме през октомври 2010 г във Враца. Лектор беше Linda J. Smith, BSE, FACCE, IBCLC, FILCA – една от легендарните фигури в кърмаческия свят и една от тези, които „родиха“ професията консултант по кърмене. Сигурно е излишно да казвам, че срещата с подобна ярка, колоритна и позитивна личност наистина оказва влияние върху житейския път на човек… или поне върху моя със сигурност 🙂 Пожелавам си да мога да достигна някога това ниво на натрупан опит, мъдрост и бликаща жизненост 🙂

Изключително красивото преживяване, което за мен сложи короната на 2010 г, беше заснемането и осъществяването на идеята за прекрасния ни кърмачески календар. Дори всичките счетоводни главоболия около организацията му така и не успяха да ми помрачат светлата радост от осъществяването на проекта 🙂

Освен това календарът беше и чудесният повод за запознанството ми с фотографката Калина Арсова – още един от вдъхновяващите цветни хора, с които ме срещна 2010.

Това беше моята кърмаческа 2010 – и предварително благодаря на 2011 за това, че ще е поне толкова щедра, успешна и вдъхновяваща 😉 С радост и нетърпение чакам всеки един от следващите 365 дни – с всички скрити в тях съкровища от емоции, срещи, хора, опит и уникални преживявания…

2 responses to “2010

  1. Хедра

    Бърборанче, много се радвам да те „видя“ отново – девойката Петя сигурно вече направи 2г, нали 🙂 Ще се радвам някой път да пишеш как сте 🙂

  2. barboran4e

    Тя е един от онези хора, които срещаш почти случайно, но животът ти след това повече никога не е същият…Много добре казано..А мен животът ме срещна с Вас и наистина останах много довлна от срещата! Винаги ще запомня съветите ти , Хриси! 🙂